Pagina's

donderdag 26 december 2019

Inleiding

Goede dag allemaal.

In april ga ik met pensioen, een mooie gelegenheid om wat meer aan hobby's te doen.


Één van die hobby's is besturingen maken met Arduino, een microprocessor-voor-iedereen.


Ik wil beginnen met het maken van een weerstation, die ik zelf helemaal in elkaar knutsel.


Maar tussendoor kunnen nog leuke projecten voorbij komen die wat meer voorrang vragen. 


Ik zal regelmatig aan zelfstudie moeten doen om bijvoorbeeld de werking van componenten te leren kennen, en hoe aan te sturen vanuit Arduino.


Maar ik ben ook opgelopen tegen het regelmatig vergeten van mijn o zo broodnodige medicijnen. Ik wil een doosje maken in combinatie met een pil-wekker, en die alleen blijvend uit te zetten is als het doosje is open geweest.


Ik ben altijd al met besturingen en computers bezig geweest. Dat begon al in het tijdperk van de Commodore 64. Jongeren onder jullie zullen zich afvragen, waar ik het over heb. 

Nou, die commodore is een computer, in het begin nog met cassettebandjes als data opslag, met een intern geheugen van 64kB, waarvan 32kB voor de gebruiker bestemd. En daar deed ik best wel veel mee, tot een heuse tekstverwerker aan toe.
Ook deed ik veel in machinetaal, de basistaal van iedere computer. Hiermee omzeilde ik de o zo trage BASIC-compiler. 

Tot zover mijn eerste post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten