Pagina's

vrijdag 27 december 2019

Algemene opzet van het project


_____________________________________________________
De bedoeling is om de verschillende deelprojecten appart te laten werken middels een eigen processor, de Arduino Nano. Dit is een kleine micro processor, gelijk aan de Uno, maar dan veel kleiner en veel goedkoper. € 3,95. Het heeft dezelfde mogelijkheden als de Uno, dat het paradepaardje is van Arduino.
Hierdoor kan ik de deelprojecten simpel houden en overzichtelijk.

Al deze deelprojecten worden aan elkaar gekoppeld met een netwerk, de RS485. Dit is een netwerk dat hoegenaamd storingvrij werkt met bekabeling tot 1200 meter.


Voor het koppelen van het netwerk maak ik gebruik van RJ45 stekerverbindingen. De RJ45 is een degelijke verbinding. De  verbinding moeten wel doordacht zijn. De 2 datalijnen moeten in ieder geval een twisted pair zijn.


Om alle processen in goede banen te leiden en alle data te verzamelen maak ik gebruik van een "master"procesor, een Arduino Uno. De keuze voor de UNO is omdat ik daar het meeste mee heb gewerkt, is me erg vertrouwd.

De data wordt hier opgeslagen op een micro-SD kaartje. Van hieruit kan de data ook naar een exel-bestand worden gezet voor statistieken en dergelijke. Zo krijg ik een goed overzicht van hetgeen ik aan data heb verzameld.

Een goed voorbeeld van statistieken is het weertsation dat op de planning staat. Al de data die dit oplevert kunnen een goed beeld geven over het huidige klimaat.


Het verzamelen en uitwerken van data is voor mij een uitdaging op zich. Ik ben altijd al met exel en statistieken en grafieken bezig geweest. 

Voorbeeld is het verbruik van de auto, afhankelijk van het weer en van de rijstijl, bijvoorbeeld maximum snelheid op de snelweg.
Het weer is dus een volgende uitdaging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten