Pagina's

vrijdag 15 mei 2020

Weerstation: huisje voor vocht en temperatuur.

2-6-2020.
Ik heb een denkfout gemaakt.
De temperatuur loopt te hoog op in het huisje, Ik vergelijk het met een gewone thermometer aan de muur van de schuur, en die komt nooit in de zon.
Het is ook geen alternatief om daar de huisje aan te hangen, omdat de muur de warmte vasthoud, dat overdag is opgedaan, en dat is duidelijk merkbaar.

Maar hoe dan wel?
Warmte stijgt, dat is een basisprinciepe.
Dan moet ook bovenin de warmte weg kunnen stromen. En dat is in mijn huisje niet het geval. De warme lucht moet ook weer eerst naar beneden, alvorens het weg kan stromen.
De oplossing zie ik om de 3 bovenste cups te vervangen voor schoteltjes, of borden, uiteraard ook van plastic. Het enige waar ik op moet letten is, dat het niet mag inregenen.
Ik denk dat dezelfde winkel, waar ik de soepcups heb gehaald, dat die ook bordjes heeft.
Andere winkels zijn vaak al over gegaan op papieren (karton) bekers en kommetjes.
Eind van de week kom ik weer in die winkel, dus ik moet het even zo laten, want het kan deze week gaan regenen, dus ik kan niet zomaar de bovenste cups weghalen. Wél om eventueel uit te proberen.....
___________________________________________________
1-6-2020.

De buitenopstelling
De stuurprint en de sensorprint

En zo komt het op het display te staan.

De programma's zijn geschreven, de tests en correcties gedaan, klaar om functioneel in de tuin te worden gezet.
Een paar stukjes hout heb ik net wit geschilderd, ook, om de zon en dus de warmte te weerkaatsen. Want een hete bodem onder het huisje werk natuurlijk ook niet.

Nu sla ik een stuk over. De hardware.
Dat zijn 2 printplaatjes geworden. De processor enzo, en de sensoren voor in het huisje.
De printplaat met de sensoren passen prima in het huisje. Deze print wil ik op een plankje tussen 2 blokjes hout klemmen. De soepcups schuif ik daar overheen.

De paatsing van de sensoren heb ik welbedacht geplaatst. De temperatuursensor onderin, de bijbehorende weerstand (ja, je moet goed kijken), en de vochtsensor daarboven. Want ik wil een zo goed mogelijke temperatuur meten, en dat moet dan onder de eventuele warmtebronnen zijn. De vochtsensor en zeker de weerstand zijn zo van die warmtebronnen. En warmte stijgt, en bereikt dus niet de temperatuursensor. Daarentegen consumeert de temperatuursensor zó weinig stroom, dat de eigen opwarming, wat de temperatuurmeting zou kunnen beinvloeden, nihiel is.
De stand-by stroom is 1uA, en dus 5microwatt. De actieve stroom, welke eens in de 10 sec. plaats vindt, en dan nog héél erg kort, is 1mA, dus 5 miliwatt. Dit zijn indrukwekkende kleine waardem die deze sensor zo bijzonder maakt. En dat voor maar € 1,75.

Het weerhuisje staat in de tuin. Het staat nog nieteens zo gek. Gewoon, een weerhuisje.
En gelijk netjes op het display.
 ___________________________________________________
31-5-2020.
Bij het herschrijven van de serieel protocol, kom ik er achter dat de luchtdrukmeting niet hier kan komen. Deze verhuist toch naar de regenmeter.
________________________________________________
30-5-2020
Met die gatenzaag heb
ik de bodem voor het
 grootste gedeelte eruit
gehaald

  
   Ik heb onlangs wat versleten gereedschap vervangen (gatenzaagset). En een draadeind M3, moertjes en ringetjes gehaald. Ik heb gekozen voor messing (roest ook niet).

In de overgebleven rand heb ik 3 gaatjes geboord voor het draadeind.

Van aquarium-luchtslang heb ik stukjes gesneden van 2 cm voor afstandbusjes.
Hier zie je alle onderdelen bij elkaar.
Het rijgen kan beginen.
De stukjes luchtslang worden telkens tussen de cups geschoven als afstandhouder.
En dan de volgende cup.
Nu pas wordt de eerste cup zonder bodem erop geschoven.
En zo komt het geheel eruit te zien.

Als laatste heb ik ringetjes en moertjes geplaatst om alles stevig in elkaar te zeten.

Tot slot nog een stuk luchtslang om bij het bevestigen op een plankje te voorkomen, dat het zaakje in elkaar wordt gedrukt.
_____________________________________________________
16-5-2020
Ik ben alvast in de temperatuursensor gedoken. Het is een dallas DS18B20. Dit is een intelligente temperatuursensor, in zo'n klein huisje.

Er zijn verschillende manieren van aansluiten, dus daar ben ik wel even zoet mee. Flinke datasheet, in het engels... bbbrrrrrrr.....



_________________________________________________________
15-5-2020

Huisje!

Ja, een simpel plastic soepkommetje.

Wat is het idee??

Je moet een ruimte creëeren dat, ook in de volle zon, de luchttemperatuur meet, in de schaduw.

Als je kijkt naar weerhuisjes, want daar hebben we het over, dan zijn dat heel tochtige bouwwerkjes, waar de zonnewarmte zo optimaal mogelijk wordt afgevoerd.
Die huisjes zijn altijd wit (weerkaatst het zonlicht, en dus de warmte). Daar voldoet deze cup al aan.
Het mag niet inregenen. We zetten de cup op zijn kop.
Het moet windvast opgesteld worden. Daar heb ik over nagedacht.

Wat is de bedoeling?
Van een aantal cups haal ik grotendeels de bodem eruit.
In de overgebleven bodem boor ik 3 gaatjes. De cups schuif (rijg) ik op een paar draadeinden, maar telkens met een afstandbusje van 2 cm ertussen. Als bovenste drie neem ik gesloten cups, dus met bodem.
En zo heb ik dan een kleine ruimte, tochtig, wit, en regenvrij.

Maar waarom dan drie gesloten cups bovenaan?
Het zonlicht, dat de bovenste cup verwarmt, kan misschien nog bij de tweede cup komen, maar niet meer bij de derde (dichte) cup. Want tussen de bovenste drie cups tocht het ook, al is de bodem er niet uit.
Ook het sterk overlappen van de cups heeft hetzelfde voordeel. De zonnewarmte moet door minstens drie lagen plasic om in de holle ruimte te kunnen komen.

En zo heb ik, denk ik, een mooie ruimte om de thermometer, de vochtsensor en de barometer te plaatsen.

En in de buurt van deze constructie komt dan de processor en andere zaken.



1 opmerking: