Pagina's

donderdag 14 mei 2020

Voeding


Zo heb ik behoorlijk nagedacht over de voeding.

Ik wil één voeding maken voor alle stations. Omdat ik toch een netwerkkabel gebruik, waarin ik nog draden over heb, neem ik de voeding mee in deze kabel. Van daaruit worden alle stations gevoed.

Ik heb gekozen voor een voeding van 12 volt. Op elk station voer ik deze 12 volt naar de arduino, en eventueel naar een omzetter naar 5 volt voor zwaardere gevallen, bijvoorbeeld de LED van het display. (800mA) Want dat kan de arduino niet leveren.
Bovendien heb ik spanningverlies over de lange leidingen, maar ik houd genoeg over bij de stations. Bij het meevoeren van 5 volt in de kabel, zou de spanning wel eens te ver kunnen dalen, waardoor projecten niet meer werken.

Bovendien heb ik er een accu van 12 volt in opgenomen, om bij spanningsuitval bij te kunnen springen, en om te kunnen leveren als de hoofdvoeding net even te kort komt.

Verder kan ik enkele stromen en de accu spanning monitoren, om een goede werking te waarborgen. Tevens schakel ik de accu af, als deze te diep dreigt te ontladen, wat funest is voor een loodaccu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten