Pagina's

vrijdag 3 januari 2020

Ventilatie

3-1-2020.

De ventilatie is één van de stations in mijn netwerk. Deze is nu nog als zelfstandige voorziening.

Ik heb thuis de beschikking over een centrale afzuig-unit.  De ruimtes die de ventilatie afzuigen zijn de keuken, badkamer en de toilet. Hij is in de keuken in 3 snelheden te schakelen. Standaard staat de ventilatie op laag.


In de badkamer heb ik veel last van de vochtigheid, dat lang na het douchen blijft hangen. En dat blijft helaas niet zonder gevolgen.


Een poos terug ben ik hier al mee bezig geweest door het afzuigen te automatiseren. Hiervoor gebruik ik een vochtsensor.

Na regelmatig wat aanpassingen in het programma, werkt dit prima.

Nu was de automatische regeling van de badkamer leidend. Dat wil zeggen, als de badkamer een hogere ventilatiestand vroeg, dan is de keukenschakelaar uitgeschakeld.


Dit bleek later niet handig.

Dus wil ik de schakeling uitbreiden.
Door ook de keukenschakelaar te detecteren, kan ik door het programma kiezen voor de hoogst gevraagde stand. En dat ga ik dus uitvoeren.

Maar hoe detecteer je een 230V schakelaar op een arduino? 

Een paar kleine relaistjes leek het simpelste. Hangt wel een prijskaartje aan.

Ik heb gekozen voor twee opto couplers. De led in de opto verbind ik op de schakelaar met een condensator/weerstand spanningsdeler. 

De condensator heeft ook het nadeel dat bij de tegenwoordige netvervuilingen (bijv. zonnepanelen) de condensator te veel doorlaat, met als gevolg mogelijke te hoge spanning op de opto. Dit houd ik nu tegen door een zenerdiode van 12v. Hierdoor ben ik verzekerd van een constante stroom door de LED van de opto.

Vandaag heb ik de onderdelen binnen gekregen. Ik houd jullie op de hoogte.






Dit werkt nu prima. De spanning over de zener is ongeveer 7 volt, niet wat ik had berekend. Maar het voldoet.

Klep in ventilatiekanaal keuken.

De ventilatie staat best wel lang te draaien als er is gedouched. Als ik nou tijdens die afzuiging het ventilatiekanaal van de keuken kan afsluiten, zou ik dat heel fijn vinden.
Ik ben nou toch aan het pionieren met stappen- en servomotoren, dus heb ik in het ventilatiekanaal een klep beplaatst die onder bepaalde voorwaarden dicht wordt gezet. Met name  voor de afzuiging van de badkamer is dit erg praktisch; de ventilatie is dan niet meer zo erg lang aan, omdat dan alle afzuiging naar de badkamer gaat.
De foto laat de aandrijving van de klep zien door een servo-motortje. Deze staat normaal open, zodat alles geventileerd wordt op zijn zachtste stand. Klep gaat dicht als de keuken niet vraagt, en de badkamer moet worden geventileerd.




Vochtsensor.

De vochtsensor is een appart verhaal. 

Bij een thermostaat, het regelen van de temperatuur dus, zijn invloeden van buitenaf nauwelijks hinderlijk voor de regeling. Hooguit de gevoelstemperatuur kan hier een factor zijn dat de regeling anders wordt ingesteld naar behoefte.


Bij een vochtsensor is de vochtigheid buiten van grote invloed op de regeling. Want waar stel je de hygrostaat op af als het buiten hartstikke vochtig is. En hoe als het juist heel erg droog weer is. 

Ik heb in het programma gekozen om een "normaalwaarde" te creëeren die ik als ondergrens hanteer. Als de vochtigheid 5% luchtvochtigheid hoger is dan de normaal, schakelt de ventilatie op halve snelheid. Bij 10% hoger op hoge snelheid. En terug zo ongeveer hetzelfde, maar dan afschakelen.
De normaalwaarde bereken ik als voortschrijdend gemiddelde over één etmaal. En dat werkt goed. Mocht nou toch de ventilatie door wat dan ook (plotselinge hogere vochtigheid) te lang doordraaien, dan zet ik elke minuut de normaalwaarde 1 hoger, zodat vanzelf de ventilatie wél afslaat. Die nieuwe normaalwaarde wordt dan vastgelegd.
______________________________________________
7-3-2020.

Ben bezig om RS485 in te bouwen.

Er komt dus een Arduino Nano bij de servo, de ventilatie klep. Hier komt ook de afstandbediening te zitten om de klep in te regelen.

______________________________________________
23-4-2020
Ik ga dit systeem moderniseren. Het programma ga ik opnieuw opzetten en ik ga gebruik maken van het display met keypad dat ik in de huiskamer hang.
_________________________________________
28-4-2020
Het komt lekker van de grond.
Het vernieuwde programma communiceert al lekker met het grote display, jaja, over RS485.
Er zijn nog wel een paar opties die ik erin moet verwerken, zoals in welke modus het scherm moet weergeven. Want ik heb natuurlijk niet alleen maar een badkamer, waarvan ik de vochtigheid en de ventilatie wil weergeven.
En in welke vorm. Ik heb nu nog 3 opties:
1. vast blok info op het scherm.
2. steeds wisselende blokken met info.
3. van onder inscrollende tekstregels.
De opslag van de tekstblokken vormt nu nog geen problemen, maar die verwacht ik wel in de toekomst. 
Het vormen van teksten bij de bron is geen probleem; die kan ik in flash-geheugen plaatsen, en die heb ik zat.
Maar die teksten moeten ook verzonden worden en bij het display opgeslagen worden, en dat kan niet in flasch, maar moet ik het zeer spaarzame ram-geheugen.
Waarschijnlijk moet ik uitwijken naar de SD-opslag. Maar dat is weer voor later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten