Pagina's

donderdag 30 januari 2020

Het weerstation / windrichting


_____________________________________________________
30-1-2020.


Talen Tools Windhaan In Kleur  
De windvaan wordt zelf gemaakt. Hoe ik een goede lagering maak weet ik nog niet.

De encoder is van een type waar bij verandering van de code slechts 1 bit wijzigtom foutcode te voorkomen. Dit is de zgn. gray-code. zie aparte post.


Ik maak gebruik van een 4-bits code en encoder. Dit geeft dan 16 mogelijkheden van windrichtingbepaling, dus N . NNO . NO . ONO . O. en zo verder.


Nu wil ik dit als een pijl weergeven in het display. (40x4). Ik gebruik hiervoor de mogelijkheid dat het display me biedt om zelf caracters samen te stellen. Ik wil dan rechts op het display 4 regels over 8 caracters breed een pijl creëeren.


______________________________________________________________
30-1-2020

De vorm van de windvaan moet ik nog bepalen. Of het een haan, pijl of zeilboot wordt, weet ik nog niet.

Maar de techniek kan ik al maken.
Want waar denk ik dan aan?

De lagering:
Ik wil zo min mogelijk wrijving in de lagering hebben, om de windrichting zo betrouwbaar mogelijk te krijgen, zelfs bij het minste briesje.
Ik dacht gelijk aan een zwevend lagersysteem middels magneten.
Op youtube vind je leuke projecten met magneten.

Google is dan een heel mooi medium. En zo kom ik bij een nederlands firma (naam komt nog als ik toestemming heb), met héél veel magneten op voorraad.

Voor de as kom ik uit op de modelbouw. Conrad heeft assen van zilverstaal, en bijbehorende enkele assecoires.

Zowel de magneten als de as vallen ik prijs reuze mee. Maar wel weer de vele kleintjes.....

tekening 1
In het midden de ringmagneet met de as. Daar omheen 3 schijfmagneten om de ringmagneet in positie te houden.

Daar zit maar heel weinig ruimte tussen; ik wil zo min mogelijk beweging in de as hebben, omdat ik een codeschijf moet plaatsen, die maar weinig speling van de as verdraagt.
Deze opstelling zal heel weinig zijdelinkse speling geven.

Het zal nog moeten blijken of ik de magneten zo dicht op elkaar kan krijgen, omdat de magneten heel erg sterk zijn.

Voor de totale opstelling, en het beperken van de axiale speling (speling in de lengterichting van de as), heb ik ook een tekeningetje gemaakt. Ook deze speling moet zo min mogelijk zijn, om dezelfde reden.

tekening 2






Hier zijn de magneten duidelijk te zien. Waarschijnlijk past alles in een doosje van 10x10x10 cm.
Van de magneten in de tekening zijn de zuidpolen grijs ingekleurd, zodat de funcie goed te volgen is.

Bovenin en onderin is de opstelling van de magneten hetzelfde, alleen gespiegeld.
Ik benoem de magneten en zijn functie:

  • De ringmagneet rotor zit vast op de as.
  • De magneten stator staan in een hoek van 120gr opgesteld zoals de
    tekening 1. Deze houden de ringmagneet rotor op korte afstand door de afstotende werking van de magneten. Door deze opstelling zou de as ook ineens axiaal kunnen verschuiven, en de magneten op elkaar klappen.
  • Om dit te voorkomen heb ik de ringmagneten opsluiting geplaatst. Deze voorkomen de axiale beweging van de as.
  • Ten slotte dempen de diamentrale ringmagneten de draaiing van de as. Dit komt door de wervelstromen die in de as ontstaan bij draaiing. De reden van deze demping is dat de vaan waarschijnlijk anders de onrustig heen en weer zal zwiepen.
Verder zit halverwege nog de codeschijf met de 4 IR-sluisjes. Deze lezen de gray-code van de codeschijf, dat een maat is voor de stand van de as.
(zie aparte blog).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten