Pagina's

maandag 23 november 2020

Acculader fiets

24-12-2020

Tussen andere klussen door heb ik nog wel iets aan de acculader gedaan.
Ik heb een paar handige dingen aangeschaft om het elektronisch beter voor elkaar te krijgen.
En ik ben met de arduino timer / counter bezig geweest in de voeding, waardoor ik wéér meer inzicht heb gekregen in de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de timer.
Nu alleen nog toepassen op de lader.

17-12-2020

Het gaat nog niet goed.

Ik doe de ene minicursus na de andere, wordt steeds wijzer😁, maar kom niet echt verder.
Veel uitproberen, zowel electronisch als softwarematig. Ja, ik leer er veel mee, en dat neem ik mee naar de andere projecten.
Momenteel zit ik op een drastische wijziging in de ontwikkeling. Ik heb inmiddels een FET opgeblazen; er zijn nu 2 andere onderweg.
En de stroombegrenzers zijn al een paar keer opgestookt (deze schakelen zichzelf uit bij oververhitting), maar ik ga die er toch uit halen, om dat opstookgedrag te elimineren. Want eigenlijk hoef ik de stroom niet elektronisch te begrenzen, maar moet de software dat doen.

En die software blijft zich ook doorontwikkelen.
De grootste uitdaging daarin is de timer voor de schakelende voeding, de laadregeling. Door het gebruik van andere timers, het uitproberen daarvan, én de zelfstudie daarvan, krijg ik meer inzicht in de mogelijkheden van deze timers.
Er zat ook een addertje onder het gras. Vergelijk het als een verkeersregelaar die ik een spuit morfine in de bil spuit. Het gehele verkeer wordt totaal ontregeld. Zo ook de eerste timer van de software. Door de timer in te stellen naar waarden die ik nodig had, ontregelde de totale arduino, met alle gevolgen van dien. Dus kon ik die timer niet gebruiken voor mijn project.

Nu wacht ik op wat spulletjes om verder te bouwen, of om te vervangen. Daarna ga ik weer verder met ontwerpen.

4-12-2020

Even een update.

Het kost heel wat hoofdbrekens om de regelbare voeding goed te krijgen.
Oorspronkelijk werd er een vorm van geschakelde voeding gebruikt. Maar dat deel heb ik gesloopt.
Ik ben lekker mijn eigen gang gegaan, met slecht resultaat. Ik kreeg zelfs oververhitte electronica, de rook kwam er van af.

Ik ben uiteindelijk toch eens in het idee schakelende voedingen gedoken. Internet laat heel veel zien hierover.
Ik ben inmiddels heel veel wijzer geworden.

Om te beginnen moet de schakelfrequentie flink omhoog. Standaard kan ik ongeveer met 690 Hz schakelen met de arduino. Dat is veel te  laag. Normaliter wordt ongeveer met 1MHz gewerkt. De arduino kan dat ook, maar niet standaard. Ik moet echt dieper arduino induiken, om dat voor elkaar te krijgen. En dat is een studie op zich.

Maar ook: ik moet enkele oorspronkelijke onderdelen van de acculater hergebruiken. Mooi toch. En dat lijkt goed te gaan.

Momenteel heb ik de lader even aan de kant geschoven, om mijn hoofd leeg te maken. Even iets anders: de regenmeter. haha.

23-11-2020.

Alweer even iets anders. Een acculader.


We hebben een electrische fiets. Eentje die al erg oud is, nog uit het tijdperk van de NiCd accu's. De accu heb ik jaren geleden al vervangen voor een NiMH accu. 

Nu wil het geval dat de acculader kuren krijgt. Tja, die heeft ook niet het eeuwige leven. Een nieuwe lader van 24 volt, precies zoéén kost € 100. Acculaders elders kosten om en nabij € 50. Keuze is natuurlijk snel gemaakt.

Internet is een mooi medium heb ik altijd geroepen. Maar als het om centen gaat, lees concurentie, dan zit alles op slot. Ik heb nergens een NiMH acculader kunnen vinden. Ja, vinden wel, maar het was geen lader. En dus zit ik nu met iets wat ik helemaal niet wil hebben. En ze willen 'm niet terug! Heb wel een beetje korting gekregen......

Bovendien is het zo, dat de volautomatische acculaders uitstekend overweg kunnen met goede, frisse, nieuwe accu's. Maar een wat ouder beestje krijg je er niet meer mee vol. Eigenlijk zou je kleine instellingen moeten kunnen veranderen om je accu toch vol te krijgen.

Dus maar zelf aan de slag. En daarmee dus het ondervangen van de nadelen van een gekocht model.

De oude lader had nog wel een fatsoenlijke 58 volt aan boord, evenzo een 12 volt voor de elektonica. Prima uitgangspunt. Dus gáán we weer met Arduino.

En hóe een NiMH accu geladen moet worden, staat weer wel op internet. Allerlei dingen over temperatuur, laad en ontlaad krommen, hobbeltjes in de caracteristiek tijdens het laden en ga zo maar door.
En daar denk ik nu een mooie mix in gevonden te hebben.
En omdat ik alles zelf in de hand heb, kan ik  er vanalles mee, of juist niet.

De foto's tonen de lader, de al gedeeltelijk gesloopte binenkant, evenals de losse onderdelen in een bakje. Maar ook al twee printplaatjes met verschillende onderdelen, die erin terug moeten.

Het is wederom een leuke uitdaging om het zaakje werkend te krijgen.

1 opmerking: